۱۳۸۸/۰۳/۲۶

تاریخ اجرا: 7 و 8 خرداد ماه 88
مکان: غار بریه ی ساوه
نوع غار: تالاری و آهکی
افراد حاضر در این برنامه: آقایان: علیرضا کیایی، علی فهیمی، علی اکبر امامی، علیرضا امامی، مهدی خالقیان، رضا بینش پور و میثم رازقی
سرپرست برنامه: میثم رازقی
تنظیم گزارش: علی فهیمی
مبدأ حرکت: کرج
مقصد: غار بریه ی ساوه
شرح برنامه:
از اتوبان کرج-تهران به جاده ی قدیم کرج می رویم و از رباط کریم به سمت ساوه ادامه مسیر می دهیم و به شهر مأمونیه می رسیم.از آن جا به منجیقان و سپس به روستاي بريه مي رويم. ساعت 11:45 به مقصد می رسیم. تا 13 مستقر شده نهار می خوریم و آماده ی حرکت به سمت غار می شویم. ساعت 13 از کوهی که در شمال غربی روستا است برای پیدا کردن دهانه ی غار بالا می رویم.

با توجه به راهنمایی های ساکنین محلی پس از 45 دقیقه گشت زنی در کوه دهانه ی غار پیدا می شود.

غار بریه شش دهانه ی ورودی نزدیک به هم دارد که حدوداً 2 تا 5 متر با هم فاصله دارند و همه در یک سطح قرار دارند.
این غار از نوع تالاری و آهکی است. جهت جغرافیایی دهانه ی غار طوری است که به سمت جنوب شرقی باز می شود. یعنی هنگام ورود به دهانه، به سمت شمال غرب هستید. برای سکونت و کمپ زدن روستای بریه مناسب است. در این روستا آب آشامیدنی لوله کشی وجود دارد.

در دهانه ی ورودی غار تعداد زیادی لانه ی جوجه تیغی وجود داشت و مقدار زیادی استخوان که از لاشه های شکار این جوجه تیغی های و احتمالاً شکارچیان دیگر مثل گرگ و روباه به جا مانده بود و البته فضولات حیوانات که این وضعیت (استخوان و باقی مانده ی لاشه ها و فضولات) در تمام غار به چشم می خورد. لذا مناسب است تدابیر بهداشتی خیلی جدی تری در این غار رعایت شود.
چون این غار از نوع آهکی است سطح روی دیواره و سنگ ها بین یک میلیمتر تا حدود 5 میلیمتر به صورت گِل نرم وچسبنده و لیزی در آمده است که هم وسایلی و ابزار را به شدت آلوده می کند و هم حرکت را كمي سخت می کند. لذا برای بازدید از این غار لباس یکسره و چکمه و دستکش لاستیکی مفید به نظر می رسد.
قضاوت در مورد مدت زمان بازدید مناسب برای این غار هنوز زود است. زیرا به نظر می رسد غاری باشد که برای بازدید آن حدود حداقل 2 روز برنامه نیاز باشد. ولی به دیدِ یک برنامه ی کوتاه مدت به نظر می رسد یک بازدید 8 تا 12 ساعته می تواند در خور توجه و ارزشمند (با توجه به مسیر طی شده برای رسیدن به محل غار) باشد.

این غار توسط نفوذ آب در طبقات آهکی زمین ایجاد شده است. تالارها و دهلیزهای غار به صورت افقی و همسطح هستند. یعنی در واقع در یک لایه ی آهکی تعدادی دهلیز و تالار ایجاد شده و در برخی قسمت ها توسط چاه های عمودی به سمت پایین یا به سمت بالا به لایه ی دیگری برمی خوریم که دوباره در آنجا تالارها و دهلیزهای دیگری است که در یک مورد آن کلاً شکل تالارها و دهلیزها و نوع بافت و جنس خاک و سنگ آن هم متفاوت بود. و حتی میزان نفوذ رطوبت و میزان دما در دیواره ها با دیگر قسمت ها فرق داشت.

احتمالاً این غار به صورت غار طبقاتی است که در آن می توان انواع متفاوت بافت ها و غارهای آهکی را دید که این خود به نوعی این غار را منحصر به فرد می کند. به همین دلیل اکثراً حرکت ما داخل غار به صورت افقی بود و خیلی به ندرت در 2 مورد حرکت عمودی یکی به سمت پایین و دیگری در چاهی در بالای سر داشتیم.

این غار جزء غارهایی است که احتمالاً در آن دهلیزهای متعددی وجود دارد در چند جای غار آثار حفاری دیده می شد. لذا مناسب است موقع حرکت در غار مراقب عوارض و تله های احتمالی دست ساز بشر باشید. البته ما به موردی که حتی نشان کوچکی از وجود چنین چیزی باشد برخورد نکردیم ولی احتیاط در این مورد مفید فایده خواهد بود و البته بی هزینه.

به شیوه ی استاندارد شروع کردیم به حرکت در غار و یافتن راه. نفر آخر کار رد زنی را با رعایت اصول آن انجام می داد.
از ساعت 13:50 تا ساعت 18:20 حرکت کردیم و سپس شروع کردیم به برگشت

ساعت 19:30 با پاک کردن رد زنی انجام شده از غار بیرون آمدیم و آسمان با یک رنگین کمان بزرگ و کامل و زیبا از این سر دشت تا پشت کوهی که غار در آن بود به ما لبخند زد. و بعد هم یک باران بهاری نرم با دانه های درشت و پراکنده که 5 دقیقه طول کشید و صورتمان را شست و بادی که انگار می خواست با مشت و مال دادن بدنمان، خستگی را از تنمان در کند.

به محل کمپ برگشتیم. لباس عوض کردیم. شام خوردیم. برنامه ریزی فردا را انجام دادیم و خسبیدیم!
فردا ساعت 10 بعد از صرف صبحانه به دریاچه ی سد لار رفتیم. بعد از جاده ی دهیاری چلاغچی اولیا رفتیم به این روستا و از آبشار زیبای آن بازدید کردیم.

این آبشار نیاز به کمک دارد. کمی زباله سعی در نازیبا کردن آن دارد و آبشار همچنان با وضعیت موجود مبارزه می کند و البته هنوز پیروز است. راستی زمین به ما چه هدیه ای می دهد آبشار، کوه و دشت و حیوانات و درختان.. و ما چه هدیه ای به آن ها می دهیم و چه هدیه ای برای آنها داریم.
به گزارش برگردیم. نهار خوردیم و راجع به برنامه تبادل نظر کردیم و بعد کمی راجع به برنامه ی 3 ماهه ی دوم امسال گروه حرف زدیم و تصمیماتی گرفتیم و به سمت تهران حرکت کردیم.
به امید بازدید همه ی غار دوستان از این غار.
با سپاس. شاد باشید.

۳ نظر:

1. گزارش توپي بود. حال كردم
    موفق باشي

پاسخحذف
  2. در برنامه ی بعدی ما رو هم ببرید. از خواندن این گزارش متحول شدم.

3. عالی بوداقا میثم.دست شما و گروه درد نکنه.وقت کردید به روستای مصرقان و پیغمبر هم بروید.مکان های زیادی برای دیدن و تحقیق داره.

کاربر عزیز و محترم در صورت تمایل می توانید نظر خود را در رابطه با این گزارش و یا بلاگ بفرمایید.