۱۳۸۸/۰۳/۲۵

به نام خدا

نوع برنامه: تمرینی و آموزشی
تاریخ بازدید : 13 تا 16 خرداد 1388
نام منطقه جنگلی : منطقه جنگلی شاه نظر (مازندران)

چگونگی دسترسی :
استان مازنداران - شهر آمل – شهر چمستان – دهستان واز بالا – جنگل های شاه نظر

منابع تامین آب و دیگر موارد لازم:
در خود جنگل می توانید از آب چشمه های موجود استفاده نمایید یا حتی از رودخانه خروشانی که در کنار جاده قرار دارد استفاده نمایید (روش ضدعفونی و خالص سازی آب نیز در وب سایت http://www.baghadartabiat.com/ موجود می باشد.) و لوازم مورد نیاز این برنامه :چادر – کیسه خواب – اجاق خوراک پزی – زیرانداز و کلیه لوازم فنی صعود و فرود و ...

اسامی افراد و مسئولیت ها :
علیرضا کیایی – مسئول فنی
علی فهیمی – سرپرست
علی اکبر امامی – معاون سرپرست
افراد همراه :
میثم ، لیلا هدایتی ، امیرمهدی کیایی ، ملیکا امامی، علیرضا امامی، ساره خالقیان ، مهدی خالقیان ، مهری ، نرگس ، حمیدرضا ، سعید ، سعیده ، ساناز
تاریخ اجرا : 13 تا 16 خرداد 1388
مدت اجرا : 3 روز
تاریخ تنظیم گزارش : 18 خرداد 1388
گزارشگر : ملیکا امامی

گزارش فعالیت های انجام شده در برنامه

روز 13 خرداد 1388 : ساعت 4 صبح ، سه راه تهرانپارس ، همه بچه ها سر ساعت اونجا جمع شدند ، با3 ماشین آماده برای حرکت شدیم. علی فهیمی سرپرست برنامه شروع حرکت رو اعلام کرد . مسیر جاده هراز به سمت آمل و سپس چمستان بود. ساعت 5.30 بود که از امامزاده هاشم گذشتیم ، توقفی کوتاه در آن جا و سپس حرکت کردیم ، یکی از ماشین ها (ماشین مهدی خالقیان) مشکل فنی پیدا کرد و نیم ساعت طول کشید تا ماشین دوباره راه بیفتد. قرار بر این شد که در پارک جنگلی که در مسیر بود برای صبحانه توقف کنیم ، ساعت 7:30تا 8 در پارک جنگلی قبل از آمل که تقریبا 20 کیلومتر با آمل فاصله داشت مشغول صبحانه خوردن شدیم ، ساعت 8:20 به آمل رسیدیم و بعد از توقف کوتاهی برای انجام یک سری کارها ساعت 8:30 از آمل در مسیر نور به سمت چمستان حرکت کردیم . ساعت 9:30 بود که به چمستان رسیدیم ، برای گذاشتن ماشین ها و گرفتن ماشین محلی تا منطقه شاه نظر ،ماشین ها رو در محل کار یکی از دوستان پارک کردیم و لباس ها رو عوض کردیم و کوله ها را پشت وانت گذاشتیم وانتی که قرار بود از آن برای رسیدن به محل کمپ استفاده کنیم ، نصف ماشین پر از وسایل بود ، و مابقی خودمان.

مسیری پر پیچ و خم که در ابتدای مسیر راه آسفالته بود، مناظری زیبا و دل انگیز در کنار جاده همه رو به خود جلب کرده بود و باعث شد همه بچه ها از حالت نشسته به حالت ایستاده در بیایند ، تقریبا 40 دقیقه هم در مسیر مشغول حرکت بودیم تا به منطقه شاه نظر رسیدیم ، منظره ای زیبا از صخره ای که پناهگاهی بود برای اقامت. تا ساعت 12.30 چادرها به پا شد و آماده برگزاری کلاس تئوری شدیم ، همه دور هم جمع شدیم تا کلاس برگزار بشه ، کلاس در مورد برنامه ها ، جلسات ، برنامه های آینده ، نحوه های گزارش نویسی ، تجهیزات لازم برای برنامه ها و تستی از آموزش های گذشته و ... برگزار شد. بین کلاس ناهار هم خورده شد. ساعت 4.30 کلاس به اتمام رسیده ، ساعت 5 آماده شدیم برای تمرین انواع فرود. به ترتیب و با حمایت کیوان و علی فهیمی بچه ها شروع به تمرین کردند ، تا ساعت 9:50 تمرین ادامه داشت تا به زمان شام رسیدیم ، بعد از شام خستگی امان از بچه ها برید و همه به خواب رفتن . به دلیل وجود حیوانات وحشی، آقایان به صورت شیفتی کشیک دادند .

روز 14 خرداد 1388 :
ساعت 6 صبح گروه به همراه نور روشنی که آسمان را روشن کرده بود ، بیدار شد ، زمان صبحانه در نظر گرفته شد و بعد از آن برنامه نرمش صبحگاهی ، امروز تمرین انواع صعود به شیوه میمونی در برنامه داشتیم ، با آموزش کیوان و توضیحات عملی او و علی اکبر تمرین در ساعت 9:20 شروع شد. باز هم مثل روز پیش بچه ها به ترتیب و با حمایت علی فهیمی تمرین را انجام دادند. تا زمان ناهار تمرین ادامه داشت ، البته درهمین زمان بود که کیوان به همراه علی اکبر طنابی رو از روی رودخانه برای عبور از عرض آن وصل کردند و چند بار مسیر رو به صورت تستی طی کردند. بچه ها به دو گروه تقسیم شدند گروهی در کنار طنابی که بر بالای رودخانه قرار داشت و گروهی که بر کنار طنابی که از درخت برای تمرین صعود میمونی بود ، جمع شده بودند . زمان ناهار اعلام شد بچه ها به سمت چادر ها رفتند تا به خوردن ناهار مشغول شوند.

ساعت 1:30 گروه برای جمع آوری چوب هایی به قطر 3-4 سانتی متر و طول 35 سانت و صاف و تر فرا خوانده شدند ، قرار بود هر فرد 3 – 4 تا از این مدل چوب را بیاورد ، این چوب ها به منظور ساخت نردبان طنابی مورد استفاده قرار می گرفت. ساعت 3 بود که پس از گردآوری چوب و تکرار کوتاهی از تمرین صعود میمونی گروه دور هم جمع شدند تا گره پله نردبان آموزش داده شود ، تمرین گره و ایجاد نردبان تقریبا 40 دقیقه زمان برد. بچه ها مشغول تمرین بودند که کیوان نردبانی معلق ایجاد کرد و توضیحات ایجاد کارگاه آن را به علی اکبر داد و خود به همراه بچه ها برای عبور از رودخانه رفت ، اینک تمرین عبور از رودخانه با حمایت کیوان ، میثم و سعید انجام شد. در همین حال کارگاه برای نردبان با نظارت کیوان توسط علی اکبر زده شد و گروه برای صعود آن فرا خوانده شد. تمرین باز هم به ترتیب و حمایت کیوان انجام گرفت . در اینجا آموزش هایی از حمایت و گره های استفاده شده در آن و شیوه حمایت نیز داده شد. در استراحت کوتاهی که برای ما درنظر گرفته شده بود کیوان و علی اکبر برای برقراری کارگاه صعود در ارتفاعی حدود 35 – 40 متر قدام کردند . ساعت 10:30 بعد از شام بحث هایی در زمینه آموزش سرپرستی ، همکاری اعضا و ... مطرح گردید. این آموزش ها تا 11:25 شب طول کشید و پس از آن برای استراحت به چادرها رفتیم.

روز 15 خرداد 1388 :
روز آخر از برنامه 3 روزه تمرینی از ساعت 7:30 با بیدار باش شروع شد ، ساعت 8:30 بود که بعد از صبحانه و نرمش، کلاسی برای صعود از طناب معلقی که آویزان شده بود و تکنیک های SRT برگزار شد البته بخش اول کلاس بیشتر تخصصی بود و بعد از آن در ساعت 9:30 کلاس برقراری کارگاه برگزار شد ، قرار بود امروز بچه ها صعود میمونی و تبدیل آن به فرود و انواع ترمزها را تمرین کنند. تمرین تا ساعت 2 ادامه داشت و بعد از ناهار هم همچنان تمرین ها را ادامه دادیم ، در این زمان کارگاهی زده شد تا بچه ها به تمرین صخره نوردی بپردازند ، حال تمرین در هر 2 گوشه ادامه داشت. تا ساعت 5 که زمان جمع کردن وسایل اعلام شد.حال می بایست وسایل جمع می شدند و برای بازگشت آماده می گشتیم. در همین حین بود که چوپانی به کنارمان آمد و به بچه ها تبر زدن را آموزش داد. ساعت 7:15 بود که علی فهیمی و علی اکبر برای باز کردن کارگاه به بالای صخره رفتند، ساعت 8 وانت برای برگرداندن ما رسید ، وسایل رو در وانت قرار دادیم و حرکت کردیم و ساعت 9:10 به محلی که ماشین ها را در آن جا گذاشته بودیم رسیدیم وسایل را به ماشین ها منتقل کردیم،لباس ها را عوض کردیم و راهی راه بازگشت شدیم.

شاد و پیروز باشید.

1. برنامه ی بسیار عالی ای بود. ممنونم از همه ی شما. بسیار لذت بخش و به یادماندنی و آموزنده.

پاسخحذف

کاربر عزیز و محترم در صورت تمایل می توانید نظر خود را در رابطه با این گزارش و یا بلاگ بفرمایید.