۱۳۸۸/۰۳/۲۵

گزارش بازدید از غار یخ مراد

در تاریخ 22/3/88 گروه بقاء در طبیعت بازدیدی 7 ساعته از غار یخ مراد داشتند.
بازدید ازغار یخ مراد به سرپرستی لیلا هدایتی، مدیر فنی علیرضا کیایی و اعضاء گروه بقاء در طبیعت امیرمهدی کیایی، علی فهیمی، علی اکبر امامی، میثم ، ساره خالقیان، حمیدرضا ، نرگس بوگری، انجام شد.

تهیه گزارش: نرگس بوگری

مشخصات غار:
غار یخ مراد در دامنه شمالی دره منتهی به روستای آزادبر از کوههای سلسله جبال البرز قرار دارد. برای رسیدن به این غار باید از جاده کرج - چالوس استفاده کرد. در کیلومتر 61 جاده (1 کیلومتر بعد از روستای نساء) سمت چپ پلی وجود دارد که به سمت روستای کهنه ده و آزادبر است و در ادامه دهانه غار می رسد.
ویژگی خاص غار یخ مراد وجود یخ فراوان در طول سال و دمای بسیار سرد آن میباشد. آبهایی که از سقف غار نفوذ کرده و به پائین میریزد به دلیل سرمای زیاد تبدیل به استالاکتیت و استالاکمیت های یخی میشود. قندیلهای یخی بسیار زیبایش تا اواسط خرداد ماه عمر میکند. در ماههای اسفند و فروردین قندیلهای غار در بهترین و زیباترین شکل خود به سر میبرند. و همچنین از ویژگیهای بازر غار مطبق بودن آن است .
پشه ها از جمله جانوران داخل غار هستند و پرندگان بزرگ هم در دهانه های فرعی و بیرون غار لانه دارند. آبهای موجود در غار آشامیدنی نیست.
ابزار مورد نیاز برای پیمایش کل غار:

کلیه ابزارهای صعود و فرود در غار- دو حلقه طناب حداقل 25 متری ، کارابین و تسمه جهت ایجاد حداقل 3 کارگاه، کمکهای اولیه، رول و وسائل رول کوبی، لباس گرم و غیرقابل نفوذ در برابر آب ، کلاه ایمنی، دستکش ، تعدادی شمع و کروکی غار.
نحوه اجرای برنامه:



ما یعنی اعضاء گروه بقاء در طبیعت در تاریخ 22/3/88 ( روز انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم) از غار یخ مراد بازیدی بسیار هیجان انگیز داشتیم. زمان حرکت ساعت 6:10 دقیقه از مقابل مسجد جامع کرج اول جاده چالوس بود. ساعت 7:20 دقیقه بعد از پیمودن 61 کیلومتر در جاده چالوس-کرج به خروجی روستا و غار رسیدیم.
در ورودی غار سنگ بزرگی قرار دارد. بعد از دور زدن سنگ به اولین تالار غار میرسیم که ابتدای سه انشعاب از غار است. راه سمت راست پس از حدود 20 متر به انتها میرسد. راه میانی پس از 50 متر به لبه پرتگاهی میرسد. راه سمت چپ شاخه اصلی غار است. پس از طی حدود 15 متر مسیر سرازیری و لغزنده به شکافی به طول 2متر و عرض 1 متر میرسید که با یک ورقه آهنی ( گارد کنار جاده) پلی روی آن ایجاد شده است. با طی مسافتی بازهم سرازیری و لغزنده و به نظر مستقیم، حدود 10 دقیقه به نقطه ای میرسید که اگر به بالا نگاه کنید پل آهنی را در بالای سر خود میبینیم.
به این معنی که به جای طی کردن مسیر مستقیم، مسیری دایره وار را طی کرده ایم. در ادامه از سراشیبی به تالار دوم میرسیم که در آن حوضچه ای یخی و قندیلهای زیبایی قرار دارد. برای رسیدن به تالار سوم (تالار عروس) صعود و فرود لازم است که نیازمند مهارت فنی است.




البته کوهنوردان قبلی طناب ضخیم گره داری را برای صعود و فرود در آنجا نصب کرده اند و میتوان از آن استفاده کرد. تالار سوم از یک آبشار زیبا تشکیل شده است. ارتفاع آبشار حدود 5 یا 6 متر است. قندیلهای استالاکتیت و استالاکمیت که در این تالار موجود میباشد زیبایی تالار را صد چندان میکند. انتهای تالار دو راه وجود دارد.





هر دو راه از یخهایی به قطر حدوداً 30 سانتی متر پوشیده شده است. سمت راست به چاهی منتهی میشود و سمت چپ سرازیری به ارتفاع 1 متر با شیب 30 درجه به سمت پائین پوشیده از یخ که آن هم در ادامه به چاهی میرسد و قبل از دهانه چاه در سمت چپ به سراشیبی لغزنده به ارتفاع 1.5 متر میرسید انتهای سراشیبی محوطه کوچکی به ابعاد 2 در 4 متر وجود دارد. روبروی سراشیبی باز هم یک چاه و سمت چپ راهرویی است که در انتهای راهرو به یک دیواره خیس و لغزنده به ارتفاع 3 تا 3.5 متر میرسید صعود از دیوار نیازمند داشتن مهارت و استفاده از ابزار صعود میباشد. بالا سمت چپ دیواره دهلیزی به عرض 1 متر و ارتفاع 70 سانت وجود دارد. بعد از گذشتن از دهلیز به محوطه کوچکی به ابعاد 1.5 در 2 متر میرسید. که در سمت چپ دهانه ای وجود دارد به ابعاد 1متر در 1متر. این دهانه ابتدای یک راهرو است. برای ورود به راهرو از دهانه به صورت خیزیدن عبور می کنیم و در ادامه مسیر، راهرو بزرگتر شده که میتوان به طور نشسته در آن حرکت کرد.






انتهای راهرو دو چاه وجود دارد که برای فرود از آن حتما لوازم فنی مورد نیاز است و از این قسمت غار به بعد تپه های یخی بزرگ و قندیلهایی به ارتفاع 2متر و بیشتر شروع میشود. این طور به نظر می آید که طبقات غار از این نقطه آغاز میگردد. (انتهای مسیر حرکت گروه بقاء در طبیعت)
غار یخ مراد دارای منافذ و هواکشهای بسیاری است که در هوای درون غار در جریان بوده و باعث برودت هوا میشود و همین امر باعث انجماد آبهای درون غار شده و تشکیل توده های بزرگ یخ و مخزنهای یخی که قطر بعضی از آنها به 1.5 متر میرسد را میدهد. این غار یکی از پرپیچ و خم ترین غارهایی است که نظیر آن به ندرت دیده شده و از این رو بازدید از تمام نقاط آن مستلزم وقت کافی و دقت فراوان و کروکی دقیق و کامل است. نقطه قابل توجه در مورد این غار مطبق بودن آن است.

خلاصه بعد از اعلام سرپرست جهت بازگشت در ساعت 4:20 دقیقه به دهانه غار رسیدیم. بارش باران شروع شده بود و بوی عطر گیاهان معطر دهانه غار از فاصله 50متری غار استشمام میشد. حدود 1 ساعت در دهانه غار توقف کرده و جلسه گروه برگزار شد و بعد به سمت جاده برای صرف ناهار حرکت کردیم.





بعد از ناهار ادامه جلسه را برگزارکردیم و در ساعت 7:15 دقیقه به سمت جاده اصلی حرکت کردیم. در ساعت 9:15 دقیقه به مسجد جامع کرج رسیدیم. رای دادیم واعضای گروه بعد از یک روز سخت و بسیار عالی از هم جدا شدند.

۱ نظر:

  1. گزارش خوبی بود. اگرچه مطالب تکراری در چندجای آن دیده می شد. مثل این که این غار مطبق است. در چند جای این گزارش تکرار شده بود.

    پاسخحذف

کاربر عزیز و محترم در صورت تمایل می توانید نظر خود را در رابطه با این گزارش و یا بلاگ بفرمایید.
با سپاس